dimarts, 25 de gener del 2022

Em vaig apropar al cementiri de Sant Andreu...

Fa unes setmanes remenant calaixos vaig donar amb el llibre de família dels pares. 

La família de la mare la conec, ens trobem. Les històries, depèn. Perquè les penúries no agraden gaire ser explicades. 

Però la família del pare, del Sendo, ha estat sempre per a mi una gran desconeguda. Potser perquè sols vaig conèixer el tiet Jaume i la tieta Mercedes, a més de la tieta Montse.

El pare en parlava poc, i jo per no violentar no demanava. Ara sí ho faria.

L'avia paterna, la Concepción, va morir l'any 1940, quan el pare tenia 13 anys i 8 la tieta Montse. Varen tenir algun germà més que moriren de petits. 

De l'àvia sols la coneixia per una fotografia de família, d'aquelles que hi havia a moltíssimes llars (negre i sèpia). Sabia, això sí, que està enterrada al cementiri de Sant Andreu. S'havia comentat a casa quan van comprar el nínxol i cada any abonaven les taxes corresponents. 

Jo no m'havia apropat mai,... fins aquest diumenge. 

Fa unes setmanes vaig demanar a uns amics bastant amants dels cementiris per les troballes que descobreixen, curiositats diverses, que un dia m'agradaria apropar-me al cementiri de Sant Andreu a veure on era enterrada l'avia Conxita.

Els va faltar temps per organitzar la passejada fins allí (4,8km) aquest passat diumenge. 

Amb una fotografia del títol de dret funerari ens aproparem al cementiri, ben a tocar del barri de Porta. Fantàstica la plaça Sòller com està ara, en relació a fa uns pocs anys. 

El cementiri net, endreçat,... passejarem una estona fins a trobar el lloc on des de fa 81 anys descansa la mare del pare. 

 

Tot sovint penso, m'agradaria conèixer coses del passat familiar que tenen a veure amb la vida de la època i la ciutat, però no obtindré respostes (de la família, de la postguerra, de la gana, dels valors, de l'avi que l'havien enviat a la campanya d'Àfrica,..) perquè no tinc a qui demanar. 

La memòria històrica de proximitat pot ser de tanta utilitat....  

Recomanació,  si podeu, si esteu a temps, pregunteu!

àngels t.

 


 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada